BACK ON TRACK

På grund av deltids tristess och ett nyfunnet behov av att vräka ur mig saker gör jag nu ett nytt försök med bloggen. Hur länge den kommer att vara vid liv är dock en senare fråga.


Idag kom första snön, klockan var 06.20 när jag steg upp ur sängen i morse för att påbörja färden mot en lågstadieskola i Torslanda där jag skulle vara vikarie denna dag. Jag tänkte testa att åka en ny väg som västtrafiks hemsida hade tipsat om den innebar att man åkte till Kungsten, sen buss 99 till Vågmästareplatsen och sen buss 22 fram till skolan, jävla skitväg, var förseningar på allt och kom 10 min sent. Till saken hör också att det börjar snöa under resan vilket jag givetvis ser som ett omen för att dagen kommer att gå åt helvete. De som känner mig hyfsat vet att jag inte är något fan av snö eller vinter. Sitter alltså på bussen på väg mot hemskt vikariat med hemska skrikande barn och det snöar och som på beställning slumpar mp3 spelaren fram Sis Morphene av Circus Miramar och ja deppfaktorn är helt enkelt total när Per sjunger " Det är när eken fäller löven i december och frosten biter gräset ner mot sjön och jag vill bara känna dina händer under jackan när vi ser den första snö"


Dagen i skolan är en intressant upplevelse, givetvis har jag fått den värsta ettan på skolan att ansvara för det är jag och 18st hysteriska 7åringar. Gick dock hyfsat när jag hade dem i halvklass och jag fick undervisa om bokstaven R och sen förhöra dem på sina läsläxor då var det till och med riktigt trevligt. Eftermiddagen däremot var en annan femma jag hade fått i uppgift av deras ordinarie lärare att ha religion med dem sista timmen jag skulle läsa högt ur "Barnen bibel" och de skulle skriva rubriker i sina religionsböcker och sen måla en passande bild till som handlade om det jag läste om. Jag kände mig som en annan konservativ kristdemokrat där jag satt och läste högt om "Slaget om Jeriko" och "Moses uttåg från Egypten" barnen var väldigt konfunderade över vad de skulle måla till detta, jag sa att de kunde måla hur de trodde att gud såg ut. Men i ärlighetens namn varför ska man läsa förenkla historier ur bibeln för 7 åringar när kristendomen inte ens är stadsreligion längre? Sedan ska vi läsa bröderna Lejonhjärta och ja det är väl ungefär här det spårar ur, klassen inne håller flertalet ganska påfrestande elever och jag misstänker starkt att lärarkåren ser dem som "barn med speciella behov", en kille ger sig på en annan, han tar till knytnävar, han hoppar på honom och säger att han ska döda honom, jag försöker desperat slita bort honom men det är underligt hur stark en 7 åring kan vara. Jag får helt enkelt springa in till fritidshemmet så får de komma över och släpa ut den våldsamma. Nej min första inblick i läraryrket har kanske inte varit den bästa i och med de här upplevelserna men skam den som ger sig det var roligt att undervisa så än på ett tag ger jag nog inte upp tanken på framtida karriär som lärare. Kan nästan se mig själv som 35 åring, då med glasögon och ett utseende som påminner om Marie Lindbergs komma ingåendes i klassrummet med ett gäng böcker under armen.


Hur som så avslutade jag dagen som inleddes förhållandevis deppigt med att shoppa. Övervägde att köpa en guldklänning på H&M men kom fram till att dess passform var lika med noll och att den stod ut från kroppen istället för att smita åt, så jag gav upp tanken på den ack så förtjusande guldkreaktionen som jag hade hoppas på att få många heta nätter tillsammans med och införskaffade istället en högt vardaglig grå klänning för så lite som 99kr.


Ikväll:
Senaste desperate housewives direkt från webben och helt utan reklan, tack gud för torrentz.com.


I morgon:
Troligtvis ledig om de inte ringer om jobb och jag känner mig tillräckligt kåt på pengar för att tacka ja. I annat fall sömn, stadsbiblan och kaffe.


Kommande:
Bara jag som känner lite sug efter Svanen på torsdag (jag vet att jag inte borde men jag vill)? På fredag börjar jobbet på Liseberg igen och sen blir det jobb alla kommande helger fram till jul så det gäller ju att passa på, iofs kommer jag med all säkerhet att gå ut även om jag ska jobba dagen därpå men det blir ju inte riktigt samma sak då...


Kommentarer
Postat av: ida

7 åringar är ondskefulla när det kommer till fight! Vi borde gå till röda sten på lördag!kul! populär behöver saknas?!

2007-11-15 @ 16:24:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback