HÅL I HUVUDET

40629-36

Har nu bara ett par sidor kvar i "Hål i huvudet" av Jenny Jägerfeld och jag tycker att det är på tiden att denna bok får lite uppmärksamhet. Saken är att jag verkligen gillar den här boken och då vill jag påpeka att jag nu för tiden har ganska svårt att hitta böcker jag tycker om. Det kan även vara så att jag gillar den för att den är precis som alla andra böcker jag gillar, det vill säga det är en samtidsroman om en person och den personen inre utveckling och öden här i livet. Eller så kan det vara så att den faktiskt är bra på riktigt. Handlingen är följande: Minou (ja ett bättre namn till huvudpersonen kunde man ju ha valt) har precis blivit dumpad via kassettband från sin kärlek Isak. Som hämnd bryter hon sönder hans The Smiths skivor och kastar ut hans Fred Perry skjortor på gården sedan åker hon till Spanien för att få komma bort ett tag. Resan till Spanien leder till en hel del oväntade och väntade möten samtidigt som Minous huvud kämpar med att släppa Isak samt med att sluta tycka så satans synd om sig själv. Har man en förkärlek för namedroppande och låtcitat i böcker och dessutom tycker om kärlekshistorier som innehåller neurotiska pop-pojkar kan detta vara den ideala boken!


Jag vill även tillägga att 7 åringar kan vara så klockrena, följande sa en 7 årig pojke till mig när jag vikarierade som lärare:


7 årig pojke -Vi köpte en bok till pappa igår.

Jag- Vad var det för bok då?

7 årig pojke -  Den handlade om vuxendrycker.

Jag- Vad är vuxendrycker för något ?

7 årig pojke - Ja men öl och vin och sånt. Gillar du vin?

Jag-  Ehm ja jag gillar vin ganska mycket ja...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback