TILLBAKABLICKAR

Musikåret 2007. Här följer min egen helt diktatoriska lista över de bästa Svenska och utländska albumen från är 2007. Då jag har en förkärlek för hesa röster, elektroniska inslag och kärleksdravel till texter kan listan tycka ytterst subjektiv men det är min lista tycker ni något annat får ni skriva en egen lista, så det så!


Svenska album:

 

1 Night falls over Kortedala - Jens Lekman. Då Jens Lekman redan har fått sin stora hype år 2005 med When I said i wanted to be your dog trodde jag knappast att han skulle komma tillbaka så här fort för att ge oss ett album som om omöjligt är ännu bättre. Det är precis som att Jens har suttit hemma i sin lägenhet i Kortedala de sen dess och filat på alla detaljer och skrivit ironiska texter om tillvaron för att sedan dyka upp och ge oss något som kan vara den bästa Svenska popskivan på riktigt länge. Det är catchy melodier det är knäppande med fingrar det är storslagna kärlekstexter blandat med texter om småstadsliv och humoristiska texter om hur det kan gå när ens lesbiska tjejkompis säger till sin pappa att Jens är hennes pojkvän och så rullar det på. Under hela hösten har jag levt i någon form av rus efter Night fallas over Kortedala och den har spelats varm på min stereo av den enkla anledning att den inrymmer så många känslor och på så vis passar till så många sinnesstämningar samtidigt som den har en underbar helhet i sig och i min mening är det inte många artister som lyckas med att göra något sådant allt för ofta och därför är jag tacksam över att Jens finns och jag är ännu mer tacksam över att jag åter igen fick tillfälle att se honom live på Nef i höstas.


2. Migration - Sambassadeur. Varje gång jag hör Sambassadeur blir jag fascinerad över hur ett band kan lyckas låta både så finslipade men samtidigt så mystiska. För visst är musiken välputsad och bjuder egentligen inte på några större överraskningar men trots det låter det rent ut sagt så jävla bra om an nu får tillåta sig själv att svära över musik. Hiten Subtle changes förföljer mig dag och natt och jag känner ett bultade behov efter att höra den igen och igen och igen. Trots att spåren Subtle changes och Final say är i mina öron de absolut bästa spåren från albumet och i jämförelse med dem känns de andra spåren like bleka men för den saken skulle är de givetvis inte dåliga. Egentligen är varje sekund på albumet fantastiskt, musiken har en viss deppfaktor samtidigt som den är upplyftande och förförande men sedan är det ju alltid så att vissa låtar förför ens öron mer än andra.


3. Our ill wills - Shout out louds. Shout out louds följer i år upp sitt debut album på ett ytterst stilrent sätt och jag vill påstå att det är bättre än debuten på många sätt. På Our ill wills lyckas bandet hitta ett sound som verkligen passar dem och som håller ihop musiken på ett alldeles utomordentligt bra sätt. Tonight I have to leave it kommer troligtvis att spelas på samtliga popklubbar varje lördag de kommande tio åren då den bjuder på allt vad man kan kräva av en indiehit med sina enkla gitarrer, klingande klockor, lagom mycket stråkar och en röst som bjudet på en viss likhet med Robert Smiths.


4. Mother am I good looking? - Laakso. Laakso är nu inne på sitt tredje album som bjuder på en hel del förändringar, bland annat kan vi höra Italy vs Helsinki som är en låt som kan liknas med något av en indie/musikal/ballad som framförs av sångaren Marcus och ingen mindre än musikalstjärnoras största stjärna Peter Jöback. Låten var ett sånt underligt fenomen att den helt enkelt var tvungen att spelas varm på P3 hela våren jag är dock lite mer skeptisk till låtens storhet eller i mina ögon mer brist på storhet, kanske var det detta faktum som fick mig att avstå från Mother am I good looking? ända fram till höstkanten av året. Men med facit i hand kan jag konstatera att albumet även bjuder på välformulerad popmusik när den är som bäst. Laaksos tidigare album har i mina öron varit något platta, visst de har haft sina klara hits men resten har inte riktigt hållit hela vägen fram men nu känns det som att man har satsat mer på ett genomarbetat album med bra material hela vägen igenom. Jag tipsar stark om låten Norrköping vars text om en generations uppväxt i en småstad är näst intill för träffande och sång som sprutar ut frustration, med andra ord kan det inte annat än räknas till en indiefavorit.


5. What if leaving is a loving thing - Sahara Hotnights. Egentligen har jag aldrig gillat Sahara Hotnights, visst Top of the world och deras andra gamla hits var bra när man var 14 bast och tyckte att tjejer som spelade gitarr var det coolaste som fanns men ja min kärlek till dem växte sig sedan aldrig större till dem men i år har det vänt. För vad händer jo Sahara Hotnight bestämmer sig för att vara lite nyskapande och gör ett mer poppigt album och vips ligger de på svensk toppen och spelas varma på Sveriges alla radiokanaler. Sell outs? Nej jag skulle säga att de förtjänar det, fyra Småländska tjejer som kan har varit med i branschen länge och kan sina saker vågar leka med kontrasterna, tumma på reglerna gällande sin genre och gör en helt grym skiva. De catchy låtarna fastnar direkt på hjärnan och ja sen sitter de där, radiohiten Cheek to cheek fick hela Sverige att nynna och jag nynnar fortfarande på den trots den sommarplåga den ett tag blev och jag antar att det om något helt enkelt måste vara ett tecken på att det är en jävligt bra låt.


Det finns en mängd album från år 2007 som jag skulle vilja skriva om men med risk för att ingen orkar ta sig igenom alla mina utläggningar nöjer jag mig med dessa fem men jag bifogar här en lista på andra bra album från år 2007.

 

6. Säkert! - Säkert

7. Hey trouble - The Concretes

8. Det snurrar i min skalle - Familjen

9. Mount pleasure - Moneybrother

10. Jag tyckte att jag var glad - Lasse Lindh


Jag återkommer snart med listan över de utländska albumen men för att bibehålla spänningen och kunna publicera fler inlägg kommer den en annan dag.


Kommentarer
Postat av: helena

ja var ju fint att så många av de skivor ja tog upp på minårsbästa var med på din års bästa lista


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback