LONDON, DAG 1

Igår återvände jag efter min tripp till London. I en veckas tid har jag strosat runt i vintagebutiker, tittat på alla Londons pastellfärgade hus och dansat mig trött till brittpop på stadens dansgolv. Till följd av min vistelse i den stora staden kommer det nu att följa en rad blogginlägg från den gångna veckan.

 

London dag 1:

 

Jag flyger med Ryan air till London och kommer fram tryggt, lokaliserar buss från flygplatsen in till staden och tänker att det inte kommer bli några som helst problem att hitta till hostellet där Johanna och Susanne redan befinner sig, men ack så fel man kan ha. Jag frågar vart jag lämpligen bör stiga av bussen för att på snabbast möjliga vis nå stadsdelen Kilburn får svar att jag bör gå av på West end bus station. Det visar sig dock att West end bus station är en ytterst liten busshållplats som enbart består av en pinne i marken och jag tänker givetvis att här kan det ju inte vara och åker glatt vidare.  Efter två timmars bussfärd i rusningstrafik når jag Victoria station i de mer centrala delarna av london väl där lokaliserar jag tunnelbanan, köper biljett, får tunnelbanekarta och ser ut min resväg. Jag är mycket nöjd över hur enkelt det var att ta sig ann Londons tunnelbanesystem till dess att det visar sig att det är spårarbete på just den linjen jag ska åka. Jag får reda på att jag ska åka till en annan hållplats och ta ersättningsbuss, når hållplatsen men går det någon ersättningsbuss, icke! Tar reda på en annan station vart ifrån det ska gå bussar till Kilburn, tar mig dit, hittar buss, läser på hållplatsen att bussen ska gå till Kilburn går glatt på. Efter ca 30 mins bussfärd stannar bussen på ändhållplatsen och det visar sig att jag har åkt åt fel håll. Tydligen visar alla hållplatser i London även på vart bussen kommer ifrån och inte enbart åt vilket håll den går åt. Bara att ta näsa buss tillbaka helt enkelt, nästa buss åker förbi mig, jag har givetvis missat den lilla detaljen om att man måste gå ut i gatan och vinka på bussen för att den ska stanna på hållplatsen. Efter ca 30min kommer nästa buss jag hoppar på och når slutligen Kilburn, sammanlagd restid ca 6 timmar.

 

Väl framme har Johanna och Susanne kirrat middag vilket jag var mycket tacksam över. Efter att ha intagit lite föda åker vi mot Camden för att uppleva lite pubhäng. Vi hittar en pub som kvällen till ära har en tillställning som heter Goldmine där en rad brittiska popband spelar. Vi varvar ner med öl och livemusik för att sedan somna gott på vårt hostell.

 

 

I väntan på bussen tillbaka åt rätt håll hittade jag det här fina huset.

 

Vi leter efter lämplig pub.

 

Susanne hittade en flaska som matchade hennes tshirt.

 

 

Random brittiskt popband, minns dock ej vad de hette men bra var de!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback