OM SPÅRVAGNSÅKANDE

Igår när jag satt på spårvagnen hände något så ovanligt som att spårvagnschauffören bröt ut i en lång monolog angående, kollektivtrafik, den vita överklassen och taxiåkande. Följande inträffade: Vagnen ska precis avgå när en man kastar sig på i sista sekund vilket resulterar i att han får dörrarna på sig. Manen blir ytterst förnärmad över hur någon kan vara så fräck att slå igen dörrarna när han ska gå på vilket han förklarar för spårvagnschauffören. Jag antar att de flesta spårvagnschaufförer i detta läge hade bitit ihop och bara kört vidare men så var inte fallet men den här förträfflige chauffören. Istället för att sitta i sin hytt och ta emot skiten slår han på högtalarsystemet och börjar predika.

 

-          Hej på er. Jag har kört spårvagn i 25 år nu och under de senaste åren har jag noterat en del förändringar i spårvagnstrafiken och bland er som åker kollektivt. Systemet bygger alltså på att man befinner sig på hållplatsen då vagnen ska avgå man går på man åker och man går av när vagnen stannar på den hållplats man behagar att gå av på. De senaste åren har många dock börjat vänta till sista sekund med att gå på vagnen, springa efter dem, slå på dem och liknande. Detta beteende påminner mig mycket om hur den vita överklassen förr i världen åkte taxi. De satt lugnt på sina stolar, rökte sina cigariller, drack sitt kaffe och sen viftade man till sig en taxi och hoppade in när man behagade att åka vidare. Många verkar idag tro att spårvagnen fungerar på samma vis vilket den alltså inte gör och jag tycker inte att detta beteende ska uppmuntras eller accepteras därför rekommenderar jag er alla varmt att gå på vagnen när den ankommer till hållplatsen!

 

Så nu vet ni hur ni ska bete er när ni åker spårvagn och våga inget annat!


Kommentarer
Postat av: pontus



hähä klockren dude. ofta du kom ihåg så exakt vad han sa, du lurar ingen!

2009-05-28 @ 22:52:15
Postat av: Emily

Tss jag har mycket gott minne ska du veta pojk!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback